time kasih bintang2 followers sya...

Wednesday, January 26, 2011

hantu buah..

Erm...cdapnye buah...saya suke sangat makan buah-buahan..bagi jela buah ape pun kat saya mesti saya telan punye...kalau mak tahu saya nak balik..mest peti ais mak dah penuhkan dengan buah-buahan...bukanla terlalu ekutkan kehendak saya..tapi mmg itulah yg mak akan buat tiap kali tahu saya nak balik umah.ihihihi...buah yang paling2 saya suke buah rambutan..kenapa rambutan??..mungkin sebab buah tu ada kat umah kot time musim die..walaupun buah 2 still xmasak pun saya dah makan..hihi..saya bole makan buah-buahan dalam kuantiti yang sangat banyak...klw dah jumpe buah,,xjumpe makanan lain pun xpe... :) ... Rambutan, Pisang, Betik, Epal, Pelam, Kuini, Limau, Manggis, Anggur, Durian, Buah Merah Pitaya Merah (buah naga)..hahaha Dokong dan ahli keluarganya,,, sume2 la..semua saya suke..erm..cdap3x... kat sini meh tengok kelebihan dan keistimewaan buah rambutan..

Mencantikkan rambut
Rambutan juga boleh dimanfaatkan untuk mengurangi uban. Yang digunakan adalah daunnya. Caranya, daun rambutan secukupnya lalu ditumbuk hingga halus. Selanjutnya tambahkan sedikit air dan digaul hingga rata. Kemudian peraslah airnya lalu ditapis. Air ini kemudian digunakan untuk membasahi rambut. Agar hasilnya maksima, lakukan hal ini setiap hari hingga rambut terlihat lebih hitam.

Demam
Kulit buah rambutan juga berkhasiat untuk mengatasi demam. Sebanyak 15 gram kulit buah yang kering lalu dicuci dan direbus dengan tiga gelas air hingga mendidih. Setelah dingin lalu disaring dan diminum. Ini dilakukan tiga kali sehari.


Merawat Kencing manis                                                                                                                         Salah satunya. Caranya, lima buah rambutan yang sudah masak, dipisahkan bijinya, Kemudian biji tersebut dipotong menjadi bagian-bagian kecil terus digoreng hingga warnanya kuning kehitaman. Biji ini kemudian ditumbuk hingga halus, dan dicampur dengan air panas. Setelah dingin, bagian air yang berwarna kekuningan diminum. Sedangkan ampas atau endapannya dibuang. Ini dilakukan sebelum makan sebanyak satu hingga tiga kali sehari.
Pecah-pecah bahagian dalam Mulut – Ulcer
Cuci kulit kayu rambutan (tiga ruas jari), lalu rebus dengan dua gelas air bersih sampai tersisa satu gelas. Gunakan untuk berkumur selagi hangat .

p/s : kalau nanti ada bawak balik buah dari kampung jgn lupe ajak saya makan ye....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...