time kasih bintang2 followers sya...

Friday, January 21, 2011

saya suke soya

Xsemua orang akan suke pada soya..dan ada juga yang minum soya semata2 nak dapat kulit yang putih, terutamanya bagi ibu2 yang sedang mengandung..bagi aku anak xsemestinya akan jadi  putih pun minum soya setiap hari..huhu.... dan utk aku...sbb ape mnt soya??..sebab die besttt..hihi..air soya, tahu ,taufufar,tempe,,mee kacang soya n semua2 dari soya..semua sedap!!!.di sini aku kongsi sedikit ilmu aku tentang kelebihan kacang soya... 
 -Mengurangkan risiko penyakit koronari jantung melalui pengawalan paras kolesterol dalam badan
- soya dipercayai dapat mempertingkatkan kesihatan payudara serta mencegah penyakit barah payudara dan rahim, memperkuatkan tulang lalu mencegah osteoporosis dengan mekanisme mengurangkan kehilangan kalsium dalam tulang, mengatasi masalah simptom mati-haid.
-soya dapat mempercepatkan peredaran darah, menyahtoksin bahan buangan dalam sel-sel, mengemusi lemak dalam makanan, mempertingkatkan fungsi ginjal, jantung dan hati serta mampu mengawet penuaan dan mencegah pigmentasi kulit.
 -makanan tambahan protein utama untuk mencegah anemia dan mengurangkan masalah kesihatan. Selain itu, proses penuaan dapat diperlahankan.
- memperbaiki masalah sembelit dan juga sebagai makanan utama probiotik di dalam usus besar demi kesihatan kolon serta mencegah kita daripada barah kolon.















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...